28, 29 en 30 mei 2024 | Evenementenhal Gorinchem

DMC presenteert compleet vernieuwde Optima straalbuis
Damen Marine Components

DMC presenteert compleet vernieuwde Optima straalbuis

Na uitgebreid onderzoek hebben we in 2023 de vernieuwde Optima geïntroduceerd. De vernieuwde straalbuis genereert nog meer voorwaartse en achterwaartse stuwkracht dan zijn voorganger (tot 3,4%!).

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Roer en stuursystemenspecialist DMC lanceerde afgelopen donderdag de volledig vernieuwde Optima straalbuis op Europort 2023 in Rotterdam. De originele Optima nozzle werd in 1998 geïntroduceerd en ontwikkelde zich snel tot de standaard in diverse markten. Het is één van de best lopende straalbuizen voor duw- en sleepboten, ijsbrekers, baggerschepen, coasters, vissers- en werkboten. In de binnenvaart is het zelfs de meest verkochte straalbuis. Duizenden schepen varen met deze stuwkrachtvergroter. Na 25 jaar heeft DMC, na bijna een jaar lang onderzoek met behulp van de modernste technieken, nu een verbeterd ontwerp uitgedacht en in productie genomen.

Eigen én onafhankelijk onderzoek
Kees Oevermans, Technical Sales Manager bij DMC voerde het onderzoek uit. “Met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) hebben we de profielvorm systematisch bekeken en aangepast en verschillende simulaties uitgevoerd. Dat leverde veel nuttige inzichten op. Om het echter zeker te weten, hebben we de resultaten laten valideren door een onafhankelijke CFD-partij. Daarna konden we ook in de praktijk aan de slag gaan met de juiste, exacte waardes. De vernieuwde Optima kwam als gevolg van het onafhankelijke onderzoek als beste uit de test.”

Resultaat
Oevermans: “De vernieuwde Optima straalbuis levert tot wel 1,8% meer directe stuwkracht op. Maar daar blijft het niet bij. Je kunt de straalbuis en de schroef van een schip als één, onderling afhankelijk geheel zien. Wanneer je vanuit die gedachte één systeem ontwerpt in plaats van twee separate systemen, kunnen we de voorstuwing nog verder optimaliseren tot wel 3,4% meer stuwkracht.”

Gemakkelijk vervangbaar
Bestaande scheepsontwerpen hoeven niet aangepast te worden. Het nieuwe profiel past naadloos in de huidige constructie. Na installatie kan de toegenomen stuwkracht van de schroef worden ingezet om sneller te varen, brandstof te besparen en zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll naar top