28, 29 en 30 mei 2024 | Evenementenhal Gorinchem

‘The rotor manoeuvring system is a good investment’
Damen Marine Components

‘Het rotorkoproer is een goede investering’

Aan boord van Henk de Vries’ nieuwe MTS Myriam trekt één systeem in het bijzonder de aandacht: het Rotor Manoeuvreer Systeem van DMC. Dit actieve rotorkoproer houdt zijn schip stabieler op koers en zorgt voor minder verbruik van brandstof.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Als je lang actief bent in de binnenscheepvaart, zie je continu nieuwe ontwikkelingen voorbijkomen. Draai je al héél lang mee, bijna een halve eeuw zoals in het geval van Henk de Vries, dan zie je sommige uitvindingen decennia later soms zelfs weer terugkeren.

Dat ondervond De Vries (69) toen hij de nieuwbouw van zijn meest recente MTS Myriam begeleidde. Met Damen Marine Components (DMC) raakte hij min of meer bij toeval in gesprek over het Rotor Manoeuvreer Systeem, dat hij al kende sinds de introductie ervan in 2000 maar dat daarna een beetje uit beeld was verdwenen. Een actief rotorkoproer voor meer koersstabiliteit en minder brandstofverbruik: precies wat hij nodig had.

Op zijn nieuwe binnenvaarttanker, van 135 meter lang en 17,50 meter breed, liet hij daarop niet één maar zelfs twee RMS-systemen inbouwen. Nu hij daar een tijdje mee vaart, kan hij concluderen dat ze de verwachtingen waarmaken. “Het is een goede investering geweest.”

Magnus-effect
Het rotorkoproersysteem bestaat uit een verticale cilinder van corrosiebestendig composiet. Vanaf een snelheid van 6 kilometer per uur kan de cilinder zakken in het water onder het schip. De werking is gebaseerd op het principe van het Magnus-effect, het fysische verschijnsel dat de draaiing van voorwerpen in een vloeistof of in lucht hun voorwaartse beweging beïnvloedt.

Stabiele koers, minder brandstof
Henk de Vries ervaart het RMS-systeem als zeer makkelijk in het gebruik. “Als je de wind dwars op het schip hebt staan, laat je de rotor iets zakken en kun je het keurig netjes op koers houden. In het begin moet je even de combinatie zien te vinden met de gewone roeren achterop, zodat het voor- en het achterschip als het ware met elkaar ‘spreken’. Heb je dat eenmaal onder de knie, dan gaat het vrij simpel.” Behalve een verbeterde koersstabiliteit, en daarmee verhoogde veiligheid, heeft het rotorkoproersysteem voor hem nog een groot voordeel: hij bespaart er brandstof mee.

Lees het gehele nieuwsitem op onze website.

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll naar top